Шкільна освіта в Україні
сьогодні розвивається й оновлюється. Цей процес зумовлений змінами в
суспільно-політичному житті і засвідчений Актом проголошення Незалежності,
Конституцією України, Законом про освіту, Національною доктриною розвитку
освіти в Україні XXI століття, концепцією мовної освіти.
Будівництво самостійної
держави і надання українській мові статусу державної потребують нових підходів
до навчання рідної мови, системи виховання. Тому одним із напрямів гуманізації
освіти в Україні є визнання людини як особистості і найвищої цінності
суспільства. У формуванні такої особистості важливу роль відіграє рідна мова.
Навчання рідної мови має
бути спрямоване на формування мовної особистості людини, що є носієм мови,
володіє лінгвістичними знаннями та високим рівнем комунікативних умінь і
навичок, дбає про красу й розвиток мови.
Основа формування мовної
особистості - розвиток індивідуальних якостей мовотворчості, забезпечення
вільного самовираження особистості, виховання патріота України. Ставлення до
рідної мови, народу, країни є яскравим свідченням національної свідомості і
рівня культури, як вияв патріотизму і віри в своє майбутнє.
У процесі вивчення мови учні
набувають знань про саму мову, її граматичну структуру і словниковий склад,
історію і закони її розвитку; складають уявлення про роль мови в ментальності
українського народу, в його суспільному житті, у розвитку інтелекту людини
Мовленнєва діяльність
ґрунтується на психічній діяльності людини і залежить від її інтелектуального
та емоційного розвитку, від її мовних знань. Опанування
мовленнєвою діяльністю здійснюється в процесії навчання мови на комунікативній
(мовленнєвій) основі, що включає слухання, говоріння, читання і письмо.
Наслідком мовленнєвої діяльності є текст.
Спираючись на знання мови,
школярі розвивають навички вживання мови для мислення і спілкування. Цей процес
тісно пов'язаний із засвоєнням норм літературної мови.
Одним із стратегічних
завдань реформування змісту мовної освіти є розробка державних стандартів і
відповідне вироблення системи та обсягу знань про мову і мовлення, мовних і
мовленнєвих умінь та навичок, досвіду творчої діяльності, досвіду
емоційно-ціннісного ставлення до світу, переорієнтацію процесу навчання на
розвиток особистості учня, формування його компетентностей.
На основі змісту освітньої
галузі «Мови і літератури» Державного стандарту базової і повної середньої
освіти розроблено нову чинну програму з української (рідної) мови для 5-12
класів (2005 р.) із урахуванням вітчизняного законодавства в галузі освіти та
результатів сучасних вітчизняних і зарубіжних психолога-педагогічних та
методичних досліджень, зокрема Рекомендацій Ради Європи.
Соціокультурний підхід
передбачає вивчення мови крізь призму народознавства і створеної українцями
оригінальної і яскравої культури, що збагачує загальнолюдську культуру,
поєднання й переробка вивчених з інших предметів відомостей про світ в
особистісний погляд на життя, своє місце в ньому.
У нинішніх умовах основної і
старшої школи домінуючою стає особистісна орієнтація навчання, яка передбачає
забезпечення оптимальних умов для різнобічного мовленнєвого розвитку кожного
учня, врахування його індивідуальних особливостей, пізнавальних потреб,
інтересів, прагнень, заохочення до самостійності у вивченні мови, самопізнання
і саморозвитку. За цього підходу визначальними стають групова робота, учнівські
диспути, рольові ігри, керовані дослідження, розігрування діалогів, ведення
бесіди, розвиток уяви, творчих здібностей, самооцінка, використання освітніх
можливостей позакласних заходів з мови.
Соціокультурні цінності на
уроках української літератури та в позаурочній діяльності вчителя полягають у
визначенні ставлення до людини, до матеріальних та духовних цінностей,
відстоювання принципів та переконань.
Вона передбачає позитивне чи
негативне значення об'єктів навколишнього світу для індивідууму чи суспільства
і визначається місцем та наявністю в людській життєдіяльності інтересів і
потреб, соціальних відносин, критеріями і способами оцінки цього значення,
виражених в моральних принципах і нормах, ідеалах, установках і цілях.
|