Сучасний урок
у системі становлення інноваційної
особистості шляхом формування креативної компетентності учнів
Урок
– це дзеркало загальної та педагогічної культури вчителя, міра його
інтелектуального надбання, показник його кругозору та ерудиції.
В. Сухомлинський
МАЙСТЕР-КЛАС З
ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ
Моделювання сучасного уроку
Мета: вдосконалювати освітню, наукову та
професійну підготовку молодих вчителів, сприяти усвідомленню важливості планування роботи на уроці
відповідно до
поставлених цілей та до вимог сучасної педагогіки, познайомити
учасників з основними компонентами тренінгу, довести важливість уміння
конструктивно спілкуватися для успішного досягнення мети.
1.Емоційне настроювання „Самопредставлення ” (5 хв.)
Записати
на бейджику:
1-а група –ім’я+ асоціація
– предмет (чи жива істота);
2-а група - ім’я + асоціація –епітет;
Нехай це допоможе досягти
·
Поставленої мети;
·
Успіху під час роботи.
2.Вступ. Анонс.
Мультимедійна презентація .(20 хв.)
3. Робота у групах.
Вироблення правил роботи .
Вправа „Правила” (5 хв.)
Мета: розробити основні правила і принципи групової роботи, які б сприяли
створенню комфортної і доброзичливої атмосфери у групі.
Хід вправи: учасники сідають у коло. Ведучий звертається до групи із
запитанням:
-Які правила групової діяльності необхідні у
роботі?
Після
відповідей відмітити, що в кожній групі можуть бути свої правила, але є й такі,
які покладені в основу роботи практично усіх груп. (Довіра, пунктуальність, лаконічність, конфіденційність, добровільність,
активність). Кінцевий варіант записується на аркуші.
Наприклад:
Успіх
ніколи не буває остаточним,
Помилка ніколи не є смертельною,
Тільки працелюбність
береться до уваги.
( Дод.-1. Доповнити і прикріпити скотчем ще 2-3 правила)
4. Мозковий штурм „Асоціації до поняття
«креативність» - (5 хв). (Дод.-2)
Мета: Дати
визначення поняття за рахунок розширення його змістового поля.
Хід вправи: на
фліп-чарті по вертикалі записується слово «креативність».
Учасники у вільному ритмі
пропонують асоціативні слова, що асоціюю-ться зі змістом поняття
«креативність», котрі починаються з букви вертикального ряду.
Слова записуються на плакаті. Кожне слово обго-ворюється.
Питання для обговорення --Навіщо нам знадобився цей
асоціативний ряд?
5. Притча про Майстра (5 хв).
Епіграф: „Кожен, хто вміє
згуртувати навколо себе людей із різними характерами, різними інтересами й може
привести їх до Успіху,- справжній Майстер...”
(Дод.-3).
Якось увечері зібралися разом музичні інструменти: скрипка, саксофон,
труба, сопілка й контрабас. І виникла між ними суперечка – хто краще за всіх грає. Кожен інструмент почав виводити свою
мелодію, показувати свою майстерність. Але виходила не музика, а жахливі звуки.
І чим більше старався кожен із них, тим незрозумілішою й потворнішою виходила
мелодія. Але з'явилася людина й одним помахом руки зупинила ці звуки, сказавши:
„Друзі, мелодія – це одне ціле. Нехай кожний прислухається до іншого, й ви
побачите, що вийде”. Людина знову змахнула рукою, і спочатку несміливо, а потім
усе краще залунала мелодія, в якій було чути смуток скрипки, ліричність
саксофона, оптимізм труби, ніжність сопілки й величність контрабаса.
Інструменти грали,
із замилуванням стежили за чарівними помаха-
ми рук людини. А мелодія все звучала і звучала, поєднуючи
виконавців і слухачів в єдине ціле. Як важливо, щоб оркестром хтось диригував.
Досягнення гармонії можливе лише тоді, коли всі об'єднані однією метою та
спрямовані єдиною волею в єдиному пориві...
Таким майстрами, шановні вчителі, є ви, а
інструментами – наші учні. Ми з вами, хочемо того чи ні, є вчителями нового
століття, і всі будемо працювати, щоб навчання стало радістю й задоволенням
кожної дитини, щоб шкільне життя, в якому беруть участь й учні, й учителі, досягло
гармонії.
6. Презентація уроків (20 хв.)
1.Українська мова. 5 кл.
Тема: «Твір-опис предмета у художньому стилі»
2.Українська література. 9 кл.
Тема: «Г.Сковорода - філософ,
просвітитель, поет. Збірка «Байки харківські».
7. Самоаналіз уроків (робота у групах)
(10 хв.)
Під час прослуховування визначити
1. Тип уроку
2. Структуру уроку.
3.Прийоми та методи.
7. Моделювання сучасного уроку.
Робота у групах. (30 хв.)
·
На аркушах- тема наступного
уроку (одного з переглянутих).
Завдання:
1.
Скласти структуру уроку,
використовуючи інноваційні форми роботи на уроці, які б сприяли розвитку
креативності учнів.
2.
Презентувати свою роботу
(закріпити на дошці макет уроку- форми, які
доцільно використати).
3.
Аналізуючи роботу іншої групи виступити у ролі критиків
(завуча).
(Дод.-4).
8.
Представлення результатів роботи
з
моделювання сучасного уроку (30 хв.)
- Які
форми роботи повторювалися?
- Відзначити, які були найцікавішими?
- З якими труднощами довелося зіткнутися під
час роботи?
9. Підведення підсумків.
(Притча
про працю, формула успіху). (10 хв.)
Вдало
проведена робота завжди потребує значних зусиль і плідної співпраці вчителя і
учня . Стосовно цього приходить на думку одна давня притча. У середні віки у французькому
місті Шарті будували собор. Якось трьох тачечників, які виконували однакову
роботу - перевозили камінь, запитали:
-
Слухайте, друзі, що ви робите?
Перший робітник похмуро глянув і роздратовано відповів:
„Тобі що, повилазило? Не бачиш – камінь тягаю на майданчик, хай йому ґрець!”
Другий спокійно сказав : „ Що я роблю? Заробляю на кусень
хліба для своєї родини.”
А третій розігнувся, витер спітніле чоло, усміхнувся і з
гордістю сказав: „ Я будую Шартський собор!”
Ідея
цієї притчі актуальна й нині: праця не лише нестерпний тягар чи засіб для
матеріального забезпечення, а й – найперше – джерело творчості й щастя. У
Святому письмі сказано : „ Блаженна людина, що насичується від плодів своєї
праці і шукає в ній утіху”. Це є істина.
-
Назвати складові успіху
та «вивести» (створити ) формулу
успіху молодого спеціаліста
Самоосвіта
і
наполеглива праця
+
Творчий
неспокій
+
Постійний
пошук
нового
і цікавого у роботі
=
(Дод.5)
10. Вправа - релакс „Чарівна скринька” ( 10
хв.)
Мета: Зняти напругу після заняття, сприяти почуттю єдності групи, підви-щенню
настрою.
Хід вправи: Всі учасники сідають у коло, закривають очі.
Ведучий: Зараз ви будете передавати один одному скриньку. Той, хто одержує її,
повинен відкрити очі, зазирнути усередину. Там, на дні, ви побачите
найунікальнішу й найнеповторнішу людину на Землі. Посміхніться їй і передайте
скриньку сусідові, а самі знову закрийте очі.
|