Тема уроку Г. СКОВОРОДА. ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ ФІЛОСОФА, ПРОСВІТИТЕЛЯ, ПОЕТА. «БАЙКИ ХАРКІВСЬКІ» «БДЖОЛА ТА ШЕРШЕНЬ», «СОБАКА І ВОВК» Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Г. Сковороди; охарактеризувати його збірку «Басни харьковскія», зосереджуючи увагу на ідейно-тематичному спрямуванні програмових байок; розвивати вміння аналізувати, коментувати зміст творів; навички виразного читання; формувати світогляд учнів; виховувати почуття пошани до творчості Г. Сковороди і давньої літератури. Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь. Методи і прийоми: групова робота, побажання успіху ( смайлик), бесіда, лінгвістична гра, випереджаючі завдання, інформаційне ґроно, «Мікрофон», міні-дискусія, сенкан, індивідувальні творчі завдання.
Обладнання: портрет Г. Сковороди, виставка творів митця і матеріалів про нього, фо¬тоілюстрації до його байок, дидактичний матеріал (таблиці, картки). Хід уроку Благословенні ви, сліди, Не змиті вічності дощами, Мандрівника Сковороди З припорошілими саквами, що до цілющої води простує. М.Рильський. І.І. Організаційний момент. 1.Для роботи на уроці об’єднатися у три групи 2. Побажати успіху- подарувати смайлик. І.ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда. 1. Який період літератури ми вивчаємо? 2. Назвіть риси цієї літератури? 3. Кого з видатних митців даної епохи ви знаєте? Лінгвістична гра Якщо ви правильно відповісте на запитання, то дізнаєтеся, про кого йтиме мова сьогодні на уроці. 1. Стислий афористичний повчальний вислів—це..(СЕНТЕНЦІЯ) 2. Фігурні вірші ще називали … (КУРЙОЗНИМИ) 3. Тип тексту, до якого ставимо запитання- який? (ОПИС) 4. Автор рукописної книги «Зегар з полузегарком» (ВЕЛИЧКОВСЬКИЙ) 5.Напрям у літературі, що прийшов на зміну монументалізмові … (ОРНАМЕНТАЛІЗМ) 6. Доба Відродження або… (РЕНЕСАНС) 7. Продовжіть Біблійну заповідь «Не судіть і вас не …(ОСУДЯТЬ) 8. Публічне обговорення спірного питання (ДИСПУТ) 9.Характерна ознака байки (АЛЕГОРІЯ)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Вступне слово вчителя. Проблемне питання: • Що означають слова, записані на могилі митця «Світ ловив мене , та не впіймав»? ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Завдання—сформувати уявлення про характер, вчинки, світогляд Сковороди, з’ясувати секрет титанічного таланту та проаналізувати твори письменника, природні обдарування та улюблені заняття.
ІV. Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння) Випереджаюче завдання для учнів з високим та достатнім рівнем навчальних можливостей — підготувати ілюстративний матеріал до одного з періодів життя письменника. Повідомлення № 1. Г. Сковорода — звичайна людина. Повідомлення № 2. Дитинство. Роки навчання. Повідомлення № 3. Останні роки навчання Г. Сковороди в академії, його подальша діяльність. Повідомлення № 4. Мандрівний спосіб життя. Повідомлення № 5. Творча спадщина митця. Повідомлення № 6. Г. Сковорода — просвітитель, філософ. V. Осмислення нових знань, умінь. 1. Заповнити таблицю «Естетичні уподобання Григорія Сковороди» І група ІІ група ІІІ група Всі разом Дискусія Сфера діяльності письменника
Улюблені митці Улюблені заняття і природні обдарування Кредо
2. Теоретичний матеріал - робота з таблицею
• писані прозою; • здебільшого побудовані на діалогах і контрастах; • розмова дійових осіб часто носить полемічний характер; • містить дві частини: фабулу (коротка розповідь, діють переважно алегоричні уособлення — звірі, птахи, комахи, явища природи, предмети, іноді люди) і сентенцію; • стислість і динамічність; • сатирична спрямованість; • наявність моралі («сили») — народна приказка, прислів'я, стисла або влучна мораль. VІ. Закріплення, систематизація та узагальнення. Ідейно-художній аналіз програмових байок. Виразне читання байок у ролях. Групова робота І група. Проаналізувати байку «Бджола та шершень» ІІ група. Проаналізувати байку «Собака і Вовк» «Бджола та шершень» 1. Тема- 2. Ідея- 3. Характеристика образів (що уособлюють?) а) Шершень -- б) Бджола — 4. Ключова фраза (пояснити) «Подяка блаженній натурі за те, що потрібне зробила неважким, а важке непотріб¬ним». 5. Жанр: літературна байка. 6. Особливість байки (назвати 1-2) 7. Проблематики байки: • людина і суспільство; • смисл життя кожного; • людське покликання; праця і безділля. 8. Мова байки (назвати художні засоби)— 9. Філософська мудрість у творі (визначити, чому вчить)— ІІ група. Байка «Собака і Вовк» 1. Тема- 2. Ідея- 3. Характеристика образів (що уособлюють?) а) Собака -- б) Вовк — 4. Ключова фраза (пояснити) «І рід, і багатство, і чин, і споріднення, і тілесні принади, й науки не спроможні утвердити дружбу. Лише серця, думками єдині, й однакова чесність людяних душ, що у двох чи трьох тілах живуть,—ось де справжня любов і єдність...».
5. Жанр: літературна байка. 6. Особливість байки (назвати 1-2) 7. Проблематики байки: • людина і суспільство; • смисл життя кожного; • людське покликання; праця і безділля. 8. Мова байки (назвати художні засоби)— 9. Філософська мудрість у творі (визначити, чому вчить)— VІІ. Закріплення вивченого матеріалу Завдання для інших груп • Скласти інформаційне ґроно щодо розуміння слова «праця» у контексті змісту твору. • «Мікрофон» --Якого б ви хотіли мати друга. подругу? VІІІ. Контрольно-коригувальний етап. Проаналізувати укладену таблицю Кредо «Світ ловив мене , та не спіймав» Міні-дискусія—«Чи вдалося світові впіймати у свої тенета мудреця?»
• Міні-твір (усно)—Як ви розумієте слова «Світ ловив мене , та не спіймав»
ІХ. Підбиття підсумків уроку (рефлексія). Сенкан 1 р.-СКОВОРОДА 2 р.- 3 р.- 4 р.- 5 р.
Х. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання. • Скласти власну байку (за бажанням); • підготуватися до ідейно-художнього аналізу творів Г. Сковороди «Всякому місту звичай і права», «De libегtаtе». • Продовжити роботу над проектом за творчістю Г.Сковороди