Хто з нас не пам'ятає, як у шкільні роки писав твори з
літератури? Комусь це було цікаво, а хтось чесно списував з Інтернету або
спеціальних "решебников". Відтепер усе докорінно зміниться! В
інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання світової літератури,
оприлюднених Міносвіти цього навчального року, обов'язковий колись контрольний
домашній твір учитель може замінити на… фанфік. Останнім часом МОН узялося
активно проштовхувати цю ідею. Всеукраїнський круглий стіл під головуванням
заступника міністра Б.Жебровського, публікації в останніх номерах фахових
журналів — усе свідчить про те, що фанфік має всі шанси на життя у школі.
Хто з нас не пам'ятає, як у шкільні
роки писав твори з літератури? Комусь це було цікаво, а хтось чесно списував з
Інтернету або спеціальних "решебников". Відтепер усе докорінно
зміниться! В інструктивно-методичних рекомендаціях щодо викладання світової
літератури, оприлюднених Міносвіти цього навчального року, обов'язковий колись
контрольний домашній твір учитель може замінити на… фанфік. Останнім часом МОН
узялося активно проштовхувати цю ідею. Всеукраїнський круглий стіл під
головуванням заступника міністра Б.Жебровського, публікації в останніх номерах
фахових журналів — усе свідчить про те, що фанфік має всі шанси на життя у
школі.
Фанфік(fan — прихильник і
fiction — художня література) — це текст, написаний на основі літературного
твору. З оригіналу автор фанфіку бере ідеї сюжету та (або) персонажів і створює
на цій основі свій твір.
На перший погляд, у цьому
немає нічого поганого. Але зі статті "Створення фанфіків на уроках
літератури як один із засобів розширення читацької свідомості учнів" з
журналу "Зарубіжна література в школах України" (№3, 2013 р., автори
Світлана Тіхоненко та Дар'я Маньківська) дізнаюся дивні речі про види фанфіків:
"гет — фанфіки, у яких описуються романтичні відносини між
чоловічим і жіночим персонажем; слеш — фанфіки, у яких у центрі уваги
— романтичні відносини між чоловічими персонажами; фемслеш — фанфіки,
у яких у центрі уваги відносини між жіночими персонажами".
Круто, як сказали б
підлітки. Далі йдуть пояснення умовних позначень, які зустрічаються біля тексту
фанфіків (так званий рейтинг творів): "G (General) —
фанфіки, які можна читати без обмежень аудиторії (немає жорстокості і
насильства); PG (Parental Guidance) — можна читати з
підліткового віку з дозволу батьків (можливі згадування насильства, натяк на
сексуальні стосунки, груба лексика, але не поза межами норми); PG-13
— фанфіки, які не рекомендується читати до 13 років (наявні сцени жорстокості,
які, однак, не є сюжетотворчим елементом фанфіку), R
(Restricted) — фанфіки, в яких є описи насильства, секс, нецензурні слова; NC-17
(No Children) — фанфіки, в яких секс і насильство займають більшу частину твору
і прописані детально; NC-21 — ще більша графічність у
розповіді про секс і насильство…
"Прочитавши
вищезазначені типи фанфіків, учитель словесності із обуренням вигукне: "І
навіщо ж ця гидота!", — пишуть автори статті. — Але хочеться зауважити, що
в наших силах зробити так, щоб робота з фанфіком стала першою спробою пера,
потужною мотивацією для вивчення світової літератури та одним із засобів
глибокого розуміння природи художнього тексту. Або ми можемо відвернутись у
праведному гніві і залишити наших дітей самих пливти бурхливим морем сучасних і
доволі небезпечних тенденцій".
Поплававши для цікавості у
справді бурхливому, але досить брудному морі фанфікшн, покопирсавшись на різних
фан-сайтах, форумах у соцмережах, я нарахувала близько 28 видів фанфіків. І
лише вісім з них можна вважати безневинними (драма, екшн, гумор тощо). А від
усіх інших просто жах бере: гомосексуалізм, сексуальні збочення (у тому числі й
стосовно дітей), насильство, жорстокість, смерть.
Зрозуміло, що вчителі
розповідатимуть на уроках лише про пристойні види фанфікшн. Але очевидно, що,
отримавши від педагога завдання написати такий твір, переважна більшість дітей
зануриться в Інтернет: одні — щоб списати, а інші — щоб дізнатися детальніше,
як пишуть такі твори. І тут уже ніхто не зможе проконтролювати, які види
фанфіків потраплять на очі школяреві. Це тим більше небезпечно, що фанфікшном
цікавляться переважно дорослі люди, студенти. І пишуть вони про аж ніяк не
дитячі речі. Звичайно, серед фанфіків трапляються пристойні й цікаві тексти.
Але їх не так уже й багато. Далі читайте на Освіта.ua
|