У Військовій загальноосвітній
школі I-III ступенів я працюю вчителем української мови та
літератури з 1998 р.
Головна мета моєї роботи, як вчителя
української мови та літератури та класного керівника – формування зрілої
особистості, виховання свідомих і відповідальних громадян в дусі толерантності,
відкритих до сприйняття інших культур, здатних цінувати свободу, поважати
людську гідність та індивідуальність, що будуватимуть своє життя, спираючись на
національні та моральні цінності.
Гуманіст і великий педагог
В.Сухомлинський заповідав: ”Учитель повинен знати і відчувати, що на його
совісті – доля кожної дитини, що від його духовної культури та ідейного
багатства залежить розум, здоров’я, щастя кожної людини, яку виховує школа”.
Основні завдання виховання дітей,
які я вирішую під час уроків та проведення позакласної роботи :
• набуття знань про народні звичаї та обряди,
як основу духовності;
• виховання моральних почуттів, потреб і
ставлення до оточуючого;
• формування моральних ідеалів,
переконань, стійких навичок і звичок моральної поведінки.
Я знаходжу шляхи
розв’язання цих завдань у надбаннях української народної педагогіки, працях
В.О.Сухомлинського, творчій спадщині українських філософів та письменників.
Зрозуміло, що всі ці завдання та відповідну діяльність
з розвитку навичок мислення високого рівня вчитель може запроваджувати і не
використовуючи комп'ютерних технологій, однак, зі значно меншою ефективністю,
оскільки:
·
по-перше, комп'ютерні програми дозволяють більш наочно
(за допомогою відповідних графіків і діаграм та засобів мультимедіа)
демонструвати різні явища і процеси, що сприяє кращому розумінню і засвоєнню
навчального матеріалу учнями з різними типами сприйняття;
·
по-друге, при такому швидкому опрацюванні змінних
даних, яку може демонструвати комп'ютер, використання ІКТ дозволяє учням
порівняно легко змінювати умови досліджень, самим моделювати явища, події та
процеси і прогнозувати їх наслідки.
Ще однією перевагою
використання комп'ютерних технологій у навчально-виховному процесі, який широко
використовується в цьому курсі, є порівняння результатів досліджень з
результатами інших учасників навчального проекту, через локальну (з іншими
дослідниками з цього самого класу, школи) та глобальну (Інтернет) мережі,
спілкуючись з експертами та іншими учасниками подібних проектів в інших містах
та країнах. Здійснення такого електронного спілкування, швидкість отримання
потрібних різноманітних даних, серед яких не всі є достовірними та вірогідними,
відкриває для вчителів ще одну можливість розвитку в учнів критичного мислення та креативності. Це формує в
учнів вміння оцінювати достовірність наведених у мережі даних, можливості їх
перевірки, навичок відрізняти факти від їх інтерпретації. До розвитку навичок
мислення високого рівня можна віднести
використання ефективних стратегій пошуку необхідної інформації в
Інтернеті.
Діяльність учнів,
пов'язана з плануванням, розробкою та створенням прикладів учнівських робіт
(комп'ютерної презентації, публікації та веб-сайт), використовується не тільки
для обов'язкового подання результатів навчального проекту вчителю для
оцінювання, а й сприяє розвитку в учнів
навичок аналізувати, створювати нові продукти діяльності, вносити нові ідеї, оцінювати результати власних досліджень
і роботу інших. Слід зазначити, що при створенні цих комп'ютерних продуктів в
учнів розвиваються і нові навички, які зможуть стати у нагоді учням не тільки у
навчанні, а й дозволять їм бути конкурентоспроможними на сучасному ринку праці.
При розробці
учнівської PowerPoint презентації особливу увагу приділяю формуванню вмінь та навичок відбору переконливих
фактів для демонстрування думок, ідей, що сприяють розвитку навичок стисло, чітко,
зручно для ефективної інтерпретації подавати результати досліджень за допомогою
вдало підібраних діаграм і графіків. Особлива увага приділяється розвитку
навичок виступати перед аудиторією, коротко формулювати свою думку,
структурувати доповідь, використовувати різні мультимедійні засоби і можливості
(зображення, звукозаписи, відеофільми, гіперпосилання на інші веб-сайти або
файли) для ілюстрування ідей, гіпотез, висновків.
Публікації
в
програмі Publisher формують в учнів навички
аргументовано доводити власну думку, використовуючи повні речення, розраховані
на читання однією людиною, посилаючись при цьому на думки інших, правильно
використовуючи цитування та посилання на друковані та Інтернет-ресурси. Уміння ілюструвати ідеї, думки, дослідження, висновки,
комбінуючи текст і зображення, схеми, графіки і діаграми.
Що дає ІКТ?
·
„Візуальний інструмент для ранжування” – за допомогою якого можна чітко представити учням,
як показати пріоритетність та порівняння певних якостей чи об'єктів (учні
навчаються встановлювати критерії оцінювання інформації та визначення
пріоритетної; розглядати предмети та явища з різних позицій і приймати рішення
через узгоджену думку та шляхом переговорів і обговорення нових можливостей;
співпрацювати з однолітками та членами громади).
·
„Інструмент для візуалізації причин” – для дослідження причинно-наслідкових зв'язків
(розуміти комплексні проблеми чи системи, які підпорядковані
причинно-наслідковим зв'язкам; обговорювати, представляти та відстоювати свої
інтерпретації проблем чи систем, в яких наявні причини та наслідки;
використовувати математичні функції для описування досліджень, використовувати
логічні операції, критичне мислення, візуальне подання прямих та опосередкованих
взаємозв'язків).
·
„Інструмент для доведення істини” – інструмент для побудови добре структурованої
аргументації (розвивати вміння побудови ефективної аргументації, розвивати
стратегії для спонукання до дискусії, коли учні висувають свої вимоги,
аргументуючи їх відповідними доказами, дебатують відмінності та на основі цього
доходять висновків, після чого вчаться аналізувати та оцінювати критерії
правильності цих висновків). Ця форма
навчання є прийнятною з декількох причин:
цілеспрямовано формується мотивація до навчання і впровадження ІКТ у навчально-виховний
процес;
·
спеціальними прийомами
створюється комфортна обстановка для навчання;
·
завдяки психологічним
вправам здійснюється подолання упереджень щодо складності використання ІКТ
.Особливо учнів випускних класів. Більш легкою справою ІКТ є для учнів 11-річної школи.
· рефлексія, яка
проводиться наприкінці навчальних вправ та модулів і є необхідною складовою ІКТ
технології, сприяє позитивному сприйняттю навчального матеріалу та розвиває у
учасників його усвідомлення;
·
за допомогою вдалого
проектування можна на основі
використання ІКТ розвивати і тим самим навчити процесу формування в учнів
навичок мислення високого рівня.
Максименко Н.В., учитель Військової СЗШ
|