Тема. Складнопідрядні речення з
кількома підрядними.
Мета: створити умови для ознайомлення
із складнопідрядними реченнями з
кількома підрядними; дати поняття про послідовну,
однорідну і
неоднорідну підрядність;
формувати вміння визначати вид підрядно-
сті; сприяти розвитку
логічного мислення, уваги; удосконалювати
навички синтаксичного
розбору складнопідрядних речень, креслення
схем речень; збагачувати
уяву, емоційну сферу; впливати на
виховання любові до
родини, до рідної хати.
Тип уроку: урок засвоєння нових
знань.
Обладнання :фонозапис пісні
В.Симоненка «Лебеді материнства», тексти,
роздатковий матеріал і підручники.
На
світі білому єдине
Як і
Дніпрова течія,
Домашнє вогнище родинне,
Яке запалене в серцях.
Д. Білоус
Хід уроку
1.
Етап створення
позитивного настрою.
Звучить пісня В. Симоненка «Лебеді материнства»
Під мелодію учитель читає епіграф.
Слово
вчителя.
Рідна
домівка, рідне гніздо, рідні мама, тато, бабуся, дідусь…
Усе те, що гріє душу кожного з нас, що є
найдорожчим для вас, без чого не уявляємо свого життя.
Д. Ушинський писав: «Важко виразити словами те особливе,
світле, щось, що народжується в нашій душі, коли ми згадуємо тепло рідного
сімейного гнізда». Сьогодні на уроці ми, повторюючи складнопідрядні речення,
будемо згадувати те найцінніше, що є в нашому серці, у нашій душі.
2.
Етап покладання мети та
оголошення теми уроку.
А. Введення
в тему (оголошення, евристична бесіда)
- Що ми вивчаємо?
- Яку мету ставимо перед собою?
- Що повинні знати, вміти?
Б.
Прогнозування .
Учні визначають мету уроку.
Учитель підсумовує усе сказане.
3.
Етап організації
навчальної діяльності.
1.Індивідуальні завдання ( на дошці).
Поставити пропущені розділові знаки, зробити
повний синтаксичний розбір речення, накреслити схему.
·
Якщо хтось із вас не засвоїть родинних цінностей то може
на все життя стати перевертнем який не знатиме роду-племені.
·
Коли я був дитиною мені хотілося щоб дикі птиці сідали
мені на голову переносячи у далекі дитячі мрії.
·
Я народився в тих краях де над Дніпром шумлять гаї де з
дня народження мені співали солов’ї.
·
Актуалізація опорних
знань.
Повторення вивченого матеріалу за
питаннями:
-
Що називається підрядним реченням?
-
Чим відрізняються сполучні слова від сполучників?
-
Які види підрядних речень знаєте?
-
Дати визначення
складнопідрядному реченню способу дії, порівняльного, місця, часу,
наслідкового, мети, умови, допустового?
-
Які існують види підрядності з кількома підрядними?
4. Робота з підручником.
Самостійне опрацювання параграфа.
Розповісти про послідовну, однорідну, неоднорідну
підрядність.
5. Опрацювання епіграфа.
Визначення
меж речень, складання схеми, визначення виду підрядності.
1.
Закріплення вивченого
матеріалу.
!.
Робота з текстом (на кожній парті).
Перші стежки
Де живуть наші батьки, там
живуть і вітри, які обдували нас у дитинстві і пестили на маминих вітрах.
Живуть там, довкола маминої і батькової хати, сонце і птахи, твій рід і перші
кроки.
Найсвятішим на землі є
перш за все мама і тато, батькова хата і стежки, по яких мама вчила тебе
ходити, щоб потім вивести на самостійну дорогу. По інших ходити довелося
самому. Це вже твої власні дороги, яких ти наче не помічав колись.
Найкраща стежка – це та ,
що виводила з двору, по якій ти вперше вийшов у світ, відчуваючи на собі мамин
погляд.
·
Виразне читання тексту.
·
Визначення теми, ідеї, стилю, типу мовлення.
·
Знайти речення з різними підрядними.
·
Креслення схеми речень (Робота у групах)
1 група –із першого
2 група – із другого абзацу (вид підрядності)
3 група
– із третього
·
Повний синтаксичний розбір речення.
2.
Творчі завдання.
·
Робота в групах.
Додати до двох частин ще одну підрядну частину,
визначити вид речення, вид підрядності. Креслення схеми.
1 гр. – Мати, батько – це наш
берег, до якого завжди хочеться прийти у будь-якому віці, …
2 гр. – Шануй батька і матір,
бо вони дали тобі життя, бо …
3 гр. – Не допускай , щоб
батьки соромилися твоєю ганебною поведінкою, бо …
·
Додати до однієї частини речення ще дві, визначити виду підрядності, скласти схеми.
1 гр. – Мені хочеться сказати
матері, що …, що…
2 гр. – Хочу подякувати своїй
бабусі за те, що…, як …
3 гр. – Коли доля закине мене
далеко, …., бо …
·
Скласти речення за схемами на тему «Моя хата, мама ,
тато, дитинство» (вправа 146 – кожна група по одному реченню за різними
схемами)
2.
Підсумковий етап
·
Метод незакінченого речення
«Для мене рідна домівка – це …»
·
Рефлексія « Незакінчене речення»
навчився…
На уроці
я зрозумів…
усвідомив…
сподобалося …
не сподобалося …
Мені було важко …
було легко …
було цікаво …
·
Емоційна рефлексія ( слово вчителя )
Читання вірша, записаного на зворотній стороні
дошки:
Приїжджайте частіше додому,
Щоб
не мучила совість потому,
Бо не вічні ні батько, ні мати,
Бо
можете завтра їх не застати.
-
Скільки частин у цьому реченні?
-
Скільки підрядних речень?
-
Які види підрядності ?
Отже, часто різні види
підрядності поєднуються, особливо, якщо є багато частин у реченні. Саме такі
цікаві речення , схеми нас чекають попереду – на наступних уроках.
5 . Оцінювання.
* Індивідуальне ( тих, хто
був активний, багато відповідав і працював)
* Фронтальне ( оцінювання в
групах )
6. Домашнє завдання: вправа 147 ( скласти схеми )
Заключне слово учителя.
Дуже
хочеться, щоб з рідної домівки ви винесли тільки найкраще , щоб вона дала вам
крила для польоту, але не забувайте , що вона завжди буде за вами мандрувати,
де б ви не були …
( Звучить продовження магнітофонного
запису пісні В. Симоненка «Виростеш ти , сину, …» )
|